Chociaż pełny program trzeciej edycji naszego Festiwalu nie jest jeszcze ogłoszony, wiemy już z jakich zajęć warsztatowych będzie można skorzystać w tym roku. Nie zabraknie warsztatów muzycznych (bębny djembe i dundun oraz didgeridoo), rękodzielniczych i zajęć dla najmłodszych.
Szczegóły i informacje o zapisach poniżej:
Data i godzina: 21.11.2019 (czwartek), godz. 15:00
Miejsce: Spółdzielczy Ośrodek Kultury „Stokrotka”, ul. Wyszyńskiego 15
Wiek uczestników: od 10. roku życia w górę
Liczba miejsc: 20
Zajęcia są bezpłatne: obowiązują zapisy poprzez adres mailowy towarzystwo.mzs@gmail.com
Prowadzący:
Piotr Schutta – bydgoski reportażysta, reporter prasowy z ponad 20-letnim doświadczeniem w dziennikarstwie, pedagog specjalny (specjalność resocjalizacja) po Uniwersytecie Wrocławskim. Prowadzi warsztaty dla dorosłych i dla dzieci. Ukończył kursy instruktorskie z metodyki nauki gry na djembe i dun-dunach i szkoli się nadal, doskonaląc swój warsztat perkusjonalisty.
Opis warsztatów:
Warsztaty gry na zachodnioafrykańskich bębnach djembe i dundun niosą odprężenie dla ducha, ciała i umysłu.
Poczujesz siłę bębniarskiego kręgu i radość bycia z ludźmi. Nauczysz się klaskać i chodzić do rytmu oraz wokalizować dźwięki bębnów. Dowiesz się, ile pulsów schowało się w bicie i jakie dźwięki mieszkają w djembe. Sam przekonasz się, że bębnienie jest „zaraźliwe”.
Organizator zapewnia bębny, ale można przyjść z własnym instrumentem. Zajęcia trwają 2 godziny. Zapraszamy dorosłych, seniorów, młodzież i dzieci od 10 r.ż.
O bębnach djembe i dun-dun:
W języku grupy etnicznej Bambara z Afryki Zachodniej słowo djembe („Anke djé, anke bé”) można przetłumaczyć jako: „razem w pokoju, razem w harmonii”. Według „Newsweeka” djembe jest dzisiaj najbardziej popularnym instrumentem etnicznym na kuli ziemskiej. Drum circle (bębniarski krąg) to zjawisko robiące furorę na świecie, jako najprostsza forma twórczego spotkania z muzyką i drugim człowiekiem, a także oryginalny pomysł na spędzanie wolnego czasu. Warsztaty gry na djembe i basowych bębnach dun-dun mogą służyć rozmaitym celom. Udział w bębniarskim kręgu to przede wszystkim świetna zabawa, integracja z grupą, relaks. Ale nie tylko. Djembe wykorzystuje się dziś jako ważne narzędzie w budowaniu zespołu, w terapii zajęciowej, psychoterapii itd. W bębniarskim kręgu spotykają się ludzie w różnym wieku i różnej profesji. Nie ma znaczenia status majątkowy ani kolor skóry. Nie trzeba porozumiewać się w tym samym języku, ponieważ liczy się tylko muzyczny język djembe – rytm i dobra zabawa.
Djembe to prosty bęben kielichowy pochodzący z Afryki Zachodniej, terenów dawnego królestwa Mali. Jego korzenie sięgają XIII wieku. Ręcznie rzeźbiony korpus tradycyjnie zbudowany jest z jednego kawałka twardego drewna, a membrana to najczęściej skóra kozia lub cielęca naciągnięta za pomocą metalowych obręczy i sznurka.
Dun-duny to cylindryczne bębny basowe, które tworzą podstawę rytmiczną dla djembe. Sekcja basowa zawiera trzy bębny różniące się wielkością i brzmieniem: dundunba, sangban, kenkeni. Każdy z nich symbolizuje co innego i pełni inną rolę w zespole. Ich frazy, połączone ze sobą na zasadzie polirytmii budują poszczególne melodie grane w Afryce Zachodniej od wieków.
Data i godzina: 23.11.2019 (sobota), godz. 11:30
Miejsce: Kameralna Przestrzeń Widowiskowa (OKSiR)
Czas trwania warsztatów: około 90 minut
Wiek uczestników: brak ograniczeń wiekowych
Liczba miejsc: 15
Zajęcia są bezpłatne, obowiązują zapisy, e-mail: jpawlowska@oksir.eu
Materiały do pracy zapewnia organizator warsztatów.
Prowadzący:
Michał Szczęśniak – jego pasją są podróże, dzięki którym poznaje siebie. Łączy dwa elementy: rozwój osobisty i podróżowanie. Z otwartością serca poznaje nowych ludzi, poszerza granice własnego komfortu, zmierzając w głąb siebie. Ma za sobą wyjazdy m.in do Indii, USA, a nawet na Antarktydę. Podróżując po Ameryce Południowej, nauczył się pracować z rękodziełem. Tego rzemiosła nauczyli go lokalni artyści i szamani.
Opis warsztatów:
– krótka historia o szamanach w Ameryce Południowej
– pochodzenie łapaczy snów
– rękodzieło w Ameryce Południowej
– budowanie obręczy do łapacza snów
– dobór piór (uczestnicy warsztatów mogą przynieść swoje pióra)
– plecenie pajęczyny
– łączenie łapacza snów z piórami
Łapacz snów to obręcz w kształcie okręgu albo kropli, wewnątrz której jest sieć przypominająca pajęczynę. Na nici można nawlec barwne koraliki albo nasiona, a do obręczy zakłada się pióra ptaków. Najczęściej zawiesza się go nad miejscem przeznaczonym do spania. Indianie zawieszają łapacz snów nad łóżkami swoich dzieci, aby wyłapać złe sny i myśli. Wierzą również w to, że w trakcie snu nasza dusza podróżuje za światy, a łapacz snów pozwala wrócić bezpiecznie do swojego ciała.
Data i godzina: 23.11.2019 (sobota), godz. 13:30
Miejsce: Kameralna Przestrzeń Widowiskowa (OKSiR)
Czas trwania warsztatów: 60 minut
Wiek uczestników: brak ograniczeń wiekowych
Liczba miejsc: 15
Zajęcia są bezpłatne, obowiązują zapisy, e-mail: jpawlowska@oksir.eu
Materiały do zajęć zapewnia organizator warsztatów.
Prowadząca:
Marta Sapierzyńska – muzyk, instruktor muzyczny, aktywistka lokalna, organizator i inicjator działań edukacyjnych, performerka uliczna. Eksperymentuje z muzyką i podąża za intuicją. Współzałożycielka zespołu Mayatri, solowo gra jako Marta Sap. Stypendystka Prezydenta Miasta Gdańska. Związana z trójmiejskim teatrem tańca, chętnie realizuje muzykę do spektakli lub performensów (Larysa Grabińska, Justyna Jan-Krukowska, Teatr Parrabola z Londynu). Z głęboką pasją eksploruje archaiczne dźwięki i zapomniane, ludowe pieśni różnych kultur świata. Na didgeridoo gra ok. 11 lat.
Opis warsztatów:
W ramach warsztatu dowiecie się m.in jak oddychać kołowo, jak wzmacniać oddech i pracować nad modulacją, co to są alikwoty i jak je wykorzystywać oraz jak zbudować utwór w oparciu o różne techniki oddechu cyrkulacyjnego i modulacji na przykładzie rytmów.